МЕТАТАНЫМДЫҚ СҰРАҚТАР АРҚЫЛЫ БІЛІМ АЛУШЫЛАРДЫҢ СЫНИ ОЙЛАУЫН ДАМЫТУ

Main Article Content

Ж.Т. Абдрахман

Аңдатпа

Заманауи білім беру саласында сыни тұрғыдан ойлауды дамыту негізгі мәселелердің біріне айналды, өйткені білім алушылар көптеген ақпарат көзіне, әртүрлі көзқарасқа және өз бетінше қорытынды жасауға тура келеді. Сыни тұрғыдан ойлау деректерді талдау, салыстыру, түсіндіру, дәлелдерді тұжырымдау және олардың дұрыстығын бағалау қабілеті ретінде қарастырылады. Дегенмен, зерттеулер сыни тұрғыдан ойлаудың өздігінен дамымайтынын көрсетеді: ол ойлау процестерін саналы түрде реттеуді, яғни метатанымдық дағдыларды дамытуды өз ойлауы туралы ойлау, оны бақылау және түзету қабілетін қажет етеді. Бұл процесті қолдайтын тиімді тәсілдердің бірі білім алушының назарын тек мазмұнға емес, сонымен қатар түсіну, шешу стратегияларын таңдау, қателерді талдау және нәтижелерді бағалау процесіне бағыттайтын метатанымдық сұрақтар.

Article Details

Журналдың саны
Бөлім
Мақалалар

##submission.citations##

Metacognitive strategies and development of critical thinking in higher

education. Rivas S. F., Saiz C., and Ossa C. (2022). Frontiers in Psychology, 13.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.913219

Problem-based learning metacognitive prompts for enhancing argumentation

and critical thinking of secondary school students. Marthaliakirana A. D., Suwono H.,

Saefi M., and Gofur A. (2022). Eurasia Journal of Mathematics, Science and

Technology Education, 18(9). https://doi.org/10.29333/ejmste/12304

The effect of two strategic and meta-cognitive questioning approaches on

children’s explanatory behavior, problem-solving, and learning during cooperative,

inquiry-based science Gillies R. M., Nichols K., Burgh G., and Haynes M. (2012).

International Journal of Educational Research, 53, 93–106.

Reciprocal peer-questioning: a strategy for teaching students how to learn

from lectures. King A. (1990) 313–318.

Qazaq Journal of Young Scientist Vol. 3, No. 12, December 2025

Questioning as thinking: a metacognitive framework to improve

comprehension of expository text. Wilson N. S., and Smetana L. (2011). Literacy,

–90

Metacognition and self-regulated learning. guidance report. Quigley A., Muijs

D., and Stringer E. (2018). Education endowment foundation:

https://educationendowmentfoundation.org.uk/education-evidence/guidancereports/metacognition

Thinking more wisely: using the Socratic method to develop critical thinking

skills amongst healthcare students. Ho Y.-R., Chen B.-Y., and Li C.-M. (2023). BMC

Medical Education, 23(1), 173.

Using a metacognitive learning approach to enhance students critical thinking

skills through mathematics education. Syaiful N., Huda N., Mukminin A., and

Kamid. (2022). SN Social Sciences, 2(4).

Exploring the role of metacognition in measuring students’ critical thinking

and knowledge in mathematics: a comparative study of regression and neural

networks. Varveris D., Saltas V., and Tsiantos V. (2023). Knowledge, 3(3), 333–348.

https://doi.org/10.3390/knowledge3030023

A meta-analysis of the effect of metacognitive instruction on mathematics

achievement. Hidayat R., Saad M. R. M., and Wewe M. (2025). Cogent Education,

(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2517510

The correlation between metacognitive skills and critical thinking skills at the

implementation of four different learning strategies in animal physiology lectures.

Amin A. M. (2020). European Journal of Educational Research, 9(3), 1099–1113.